Isnin, 23 April 2012

My Ummi...


Assalamualaikum.***malam nie nak jadi formal jap....hehehe.Sebenarnya imantizz_truper tak tau nak cakap apa.Jadi,imantizz_truper pun letak lah gambar dekat atas tu...

Dok mengemas beg cik lappy tadi,imantizz_truper pun terjumpalah sesuatu.Jumpa yang spesis macam nie....


" My Lovely Cincin"

imantizz_truper tak boleh nak tunjukkan gambar cincin tu sebab  imantizz_truper  tak ada kamera ataupun gajet yang membolehkan  imantizz_truper  berkongsi gambar tu dengan semua.Cincin tu cantik tapi cincin tu bukanlah cincin emas yang tulen.baru beli ja cincin tu dan itulah cincin pertama yang  imantizz_truper  beli guna duit sendiri.Cincin yang ringkas dan tak lah begitu mewah.Sebenarnya cincin tu imantizz_truper beli dengan sepupu tersayang Mulanya kami berdua cadang nak beli cincin yang sama bentuk tapi cincin untuk saiz jari imantizz_truper tak ada.Mungkin bukan rezeki kami berdua nak beli barang yang sama.Banyak jugak barang kami berdua sama.Mungkin kami banyak ber'dating' berdua kot.

Akhirnya imantizz_truper pun pilih cincin yang telah mencuit hati kecilku.Tak dinafikan imantizz_truper suka sesuatu yang biasa-biasa dan tak menyemakkan pandangan.Cincin tu ada ukiran emas putih yang bentuk macam empat butir batu hiasan cincin.Nice..bak kata adik Amir..

Bila sampai dekat rumah ja,km terus tunjuk dekat mak.memang teruja sangat-sangat...** sori,dah hilang 'keformalan...

Km : Mak,cincin nie cantik tak? ( mak ambik cincin dan memerhati dari jarak dekat)
 Mak : Emm,boleh tahan.Beli mana nie?
 Km : Beli dengan kak cik tadi.Cadang nak beli sama tapi cincin cik tak ada saiz.
Mak : Ooo....cantik jugak.
 Km : Nanti,cik nak pi tempah cincin macam nie dekat kedai emas boleh dak?
 Mak : Boleh.
 Km : Cik nak buat cincin macam nie sebijik lah.Cincin nie 'simple' ja mak.
  Mak : Bila nak tempah cincin macam nie,bagi cincin nie dekat tukang emas tu.Tapi,dekat sana 
             lagi banyak pilihan tau? Yang lebih cantik dari nie pun ada.
  Km : Tak apalah,cik nak tempah cincin maca nie ja.Muktamad.
   Mak : Ya la tu,harap-harap tak ubah fikiran.Mana tau,kot2 nampak yang lagi cantik,dah tak                            
               pandang cincin nie.
   Km : Insya-Allah,moga2 cik tak ubah fikiran.Cik nak yang nie ja.Mak tau kan anak pempuan
             bongsu mak nie macam mana.Kalau nak yang.yang tu lah.. ( mak senyum ja)

Itulah sebahagiaan perbualan km dengan mak tengahari Jumaat yang lepas.Bila fkirkan tentang pilihan,ikhlas mak ayah km tak pernah mengongkong.Teringat pulak kata-kata mak waktu mak nak meminang tunang abang sulung km dulu.
   " Mak tak kisah sapa pun jadi menantu mak,asalkan
    semua berkenan dekat hati.Mak tak mau buat pilihan 
    hangpa semua sebab bukan mak yang nak kahwin tapi 
    hangpa"

Tak dinafikan,bila mak buka mulut dan mula berceramah,mak tak pernah tujukan 'ceramah' tu dekat sorang-sorang anak.Semua akan kena tempias.Termasuklah km sendiri.Ceramah ok lagi,jangan marah2 sudah lah.               
Bila teringatkan balik apa yang km bersembang dengan mak pasal cincin tu,km teringat,mak pernah pesan dekat km bila mak tau km nie berkawan dengan pemilik hati.

 Km : Mak marah dak cik kawan dengan 'dia'? ( 'dia' tu pemilik hati)
  Mak : Tak marah,tapi pandai-pandai la jaga diri.Ingat mak ayah kalau nak buat apapun.
   Km : Insya-Allah...
 Mak : Kalau nak kawan tu,kawan biasa-biasa dah la...

Haa....bagaikan tsunami melanda hati ja bila mak cakap macam tu." biasa2" yang mak maksudkan tu mak nak km berkawan saja,tak ada lebih2.Tapi,waktu mak cakap tu km dengan pemilik hati dah mula rapat,km pun dah rapat dengan pemilik hati punya mak.Ya Allah,tenangkan lah hatiku.Mak km cakap macam tu waktu tahun 2010.dah lama tu.

Lepas dua tahun,km dengan ringan mulut bertanya lagi dekat mak.Takut gak,tapi,kena kuatkan hati sebab banyak lagi cabaran yang bakal km tempoh.Baru nak masuk 20 tahun kot...

 Km : Mak,cik nak tanya sikit boleh dak?
  Mak : Tanya apa? ( ketaq2...)
 Km : Awat mak suruh cik kawan biasa2 ja dgn dia tu?
  Mak : Nanti dekat u,banyak lagi orang.Boleh pilih yang mana2,yang hebat.
  Km : Ooo...macam tu ka? ( mak angguk)
            Salah ka cik kawan dengan orang dekat?
 Mak :........mak tak cakap salah pun tapi hg tu tak masuk u lagi..banyak lagi org yang hg tak jumpa
          Dok nampak yang depan mata ja
 Km : Cik bukan nampak dia selalu....( nada bergurau,tapi,terus tak jadi sebab mak macam marah..)
          Cik bukan apa,cik dah lama kawan dengan dia.Lepas cik masuk sekolah teknik,cik kawan
            dengan dia..(mak diam).
            Ikutkan hati,cik nak cari kawan dekat sekolah teknik tu tapi tak ada berkenan di hati.
 Mak : Tapi,hg tak masuk u lagi...mana la tau kot2 dapat laki yg jauh sikit..
 Km : Cik tak mau kahwin dengan org jauh.Nanti tak boleh balik raya dengan mak..
             Kalau boleh,cik nak kahwin dengan org dekat.Boleh balik rumah selalu,tak payah gaduh
              gaduh...
 Mak : Ya la tu..ntah2 bila dah kahwin,lupa dekat mak.
 Km : Insya-Allah,tak lupa.Mak nak duduk dengan cik pun boleh.
 Mak : Mak tak mau duduk dengan anak-anak.Mak nak duduk dekat pondok,nak mengaji bab
                    bab agama.Bekalan untuk mati.
Km : Kalau macam tu,mak duduk pondok dengan ayah.Cik bagi mak hnset pastu tiap-tiap bulan
\ cik 'bank-in' duit dekat mak.Kalau boring duduk pondok,telefon cik,mak boleh mai rumah,main
 dgn anak-anak cik..( mak senyum..manis sangat2) Kalau boleh,cik nak kawan dengan 'dia' sampai bila2 sebab mak 'dia' baik dengan cik.Lagipun 'dia' dengan cik duduk satu daerah.Tak payah gaduh2 bila balik kampung...( mak buat bodo ja)

Memang dah jadi perangai km,km akan suka pada sorang tu dan takkan suka orang lain dah.Hrap km tetap akan tempah cincin yang km nak tu dan takkan pilih cincin yang lain.Moga2 Allah tetapkan hati km.Macam tu juga dengan pemilik hati km.Harap sangat2 dia lah jodoh yang dah tertulis dekat Luh mahfuz untuk km sebab km yakin,dia boleh bahagiakan km...

My ummi...mak memang perempuan yang baik,garang bila dengan anak-anak,tapi tak pernah pukul km berempat.Syg mak sangat2...terima kasih mak sebab mak tak pernah halang cik buat pilihan sendiri.Cik harap,anak cik nanti dapat warisi hidung mancung mak sebab cik,abang,kak dgn adik hidung sama2 penyet...huhuhuhu...



Bila tengok gambar nie.terus ingat dekat pemilik hati...dia suka warna purple dan mula hari nie dia dah final.Abg,good luck untuk exam..studi elok2..moga Allah berkati abg...

p/s : hari rabu nie km ada 'date' dgn Nisah,tengah fikir nak buat apa dekat Alor Setaq...untuk adik Uni,
       jumpa doktor dekat hospital elok2...

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Nak Hadiah ?